معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم/سلام((تصویر وبلاگ: کتاب راز درمان نوشته عبدالله احمدیه)) درابتدا روی عنوان اصلی وبلاگ کلیک نمائید تا تمامی مطالب وبلاگ در دسترس شما قرار گیرند///با تشکر از بازدید شما دوست عزیز ///محمدرضارضائی موسی آبادی///نودکیلومتری جنوب شهراصفهان دراستان اصفهان //التماس دعا//
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 40343
تعداد نوشته ها : 26
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
حمید رضا علیخانی

   

             دردکمر(کمردرد)

            نتایج جستجو در نرم افزار:

         طب اسلامی نور1/5

        -------------------------------------------------------------------

           جستجوی: کمردرد - درد کمر

             اگر کمردرد -  درد کمراز

                     در ادامه مطلب ...................





           دردکمر(کمردرد)

        نتایج جستجو در نرم افزار:

        طب اسلامی نور1/5


   ----------------------------------------------

              جستجوی: اگر کمردرد 

                     درد کمراز

-----------------------------------------------------


طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف

               با گیاهان دارویى ؛ ص193

    

                    کمردرد  


امروزه ملیونها نفر از مردم روى زمین به کمردرد مبتلا مى‏باشند و هرچه زندگى ماشینى‏تر مى‏شود و حرکات جسمى انسانها کمتر مى‏گردد و داراى اوزان نامتناسب مى‏شوند بهمان نسبت ستون مهره‏ها آسیب‏پذیرتر شده و کمردرد بیشتر مى‏گردد امروز انسانها طورى شده‏اند که جزئى عاملى مى‏تواند براى آنان اسباب کمردرد شود درد کمر بیشتر متوجه قسمت پائین ستون فقرات مى‏باشد. وقتى کمر کار مى‏کند عضلات کمر منقبض شده و سپس استراحت مى‏کنند اما اگر بیشتر از حد قدرتشان کشیده شوند عضله‏اى که زیاده از حد قدرتش از آن کار کشیده شود ناگهان براى مدتى طولانى در حال انقباض باقى مى‏ماند و بصورت یک توده گره‏دار سفت درمى‏آید به‏طورى‏که رگهاى خونى نمى‏توانند به بعضى از سلولهاى این ناحیه اکسیژن و مواد غذائى برسانند و همین امر سبب مى‏شود که بعضى از سلولهاى ماهیچه‏هاى کمر از بین بروند و این امر سبب پیدایش دردى مى‏شود که تیر مى‏کشد.

چند نمونه از عواملى که مى‏توانند علت یا اسباب کمردرد باشند.

طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ص: 194

1- پیدایش برآمدگى در دیسک کمر یا از هم‏گسیخته شدن آنکه ژلاتین آن ورم مى‏کند به‏طورى‏که ممکن است از دیواره رباطى که اطراف آن را گرفته بگذرد.

2- بسیارى از کمردردها در جوامع صنعتى در اثر عوامل روانى مانند اضطراب، نگرانى‏هاى فکرى و افسردگى، عصبانیت و فشارهاى روانى مى‏باشند.

3- چاقى و وزن زیاد یکى از عوامل فشار بر روى مهرها و ایجاد کمردرد مى‏باشد.

4- ضایعات استخوانى مهره‏هاى کمر که ممکن است مادرزادى باشد یا بعدا عارض شده باشد.

5- ناراحتى‏هاى احشائى که درد آنها به کمر انتشار پیدا مى‏کند مانند ناراحتى قسمتهائى از روده‏ها یا ناراحتى پروستات.

6- بعضى از بیماریها مانند آنفلونزا و مالاریا با کمردرد همراهند.

7- گاهى کمردرد در خانمها مربوط است به ناراحتى‏هاى زنانه در این صورت لازم است به متخصص زنان مراجعه نمایند.

8- گاهى ضعف عضلات ناحیه کمر سبب کمردرد مى‏شود که این حالت در پیران بیشتر از جوانان است.

9- بعضى از کمردردها جزء دردهاى روماتیسمى است که عارض ماهیچه‏هاى کمر یا مهره‏هاى کمر شده است و لازم است که مداواى روماتیسم گردد این نوع بر اثر برخورد ناگهانى سرما یا زیاد ماندن در جاهاى کم‏آفتاب و یا خوردن زیاد غذاهاى رطوبى عارض مى‏شود و این نوع کمردرد از سایر ارقام آن بیشتر مشاهده مى‏شود.

مداوا

در مداواى کمردرد ابتدا لازم است که علت واقعى درد شناخته شود براى تشخیص علت واقعى درد باید از علائم بالینى و علائم فیزیکى یارى جست کمردرد ساده معمولا هنگام ایستادن زیاد یا حرکات زیاد ستون مهره‏ها و یا فشارهاى وارد بر ستون مهره‏ها

طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ص: 195

شدت مى‏یابد و هنگام استراحت در رختخواب با تکیه کردن بر چیزى کم مى‏شود. اما اگر کمردرد مربوط به دررفتگى دیسک بین مهره‏ها یا مربوط به ناراحتى کلیوى و یا روده‏اى یا مربوط به ناراحتى‏هاى روانى مانند هیجان و اضطراب یا روماتیسمى باشد در حال استراحت نیز تخفیف حاصل نمى‏کند و درد همچنان باقى است. اگر علت اصلى کمردرد معلوم نباشد لازم است که معالج جهت تشخیص صحیح بنکات زیر توجه داشته باشد:

ساختمان بدن بیمار، حالت روانى و وضع هیجانى و اضطراب، کیفیت، تغذیه، طرز راه رفتن اندازه طول دو پا، ضعف و لاغرى عضلات ناحیه کمر، رنگ و رخسار بیمار، وجود تب یا عدم آن، وجود ورم در مفاصل، تشنج یا گرفتگى عضلات در ناحیه کمر و گاهى در عضلات پشت ران، وجود علائم دردهاى مفصلى و روماتیسمى، وجود ناراحتى‏هاى زنانه در زنها.

در مداواى کمردرد غیر از حالاتى که نیاز به درمانهاى اختصاصى است یک درمان عمومى نیز موجود است که شامل بیشتر کمردردها مى‏شود و این درمانها بشرح زیراند:

1- بیمار باید در یک جاى سفت مثلا روى یک پتو استراحت نماید اگر کمردرد شدید باشد بهتر است که سر کمى بالاتر از بدن قرار گیرد و با قرار دادن بالشى در زیر زانو زانوها بصورت نیمه‏خمیده باشند یا از تختخوابهائى که بهمین منظور ساخته شده استفاده کنند بیمار راحت‏تر خواهد بود و اگر قصد خوابیدن به پهلوها را داشته باشد بهتر است که تنه کمى بطرف جلو خم شود و زانوها نیز خم باشند تا بیمار احساس آرامش کند اما خوابیدن بطور دمر صلاح نیست و چنانچه ناچار باشد که دمر بخوابد باید یک بالش در زیر شکم و یک بالش هم در زیر ساق پاها بگذارند.

2- وسیله کیسه‏هاى آبگرم و یا گرم‏کن‏هاى الکتریکى موضع درد را گرم نگهدارند.

3- اگر گرفتگى عضلات مشاهده شود مى‏توانند از داروهاى گیاهى یا شیمیائى شل‏کننده عضلات که بصورت ضمادى یا خوراکى مى‏باشند استفاده کنند و پوست دنبه را

طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ص: 196

گرم کرده بالاى آن بیندازند و هر دوازده ساعت یکبار تعویض نمایند و از داروهاى مسکن ضد درد نیز مى‏توان استفاده نمود.

4- اگر آثار هیجان و ناراحتى‏هاى عصبى و روانى مشاهده شود مى‏توان ضمن تقویت روحى بیمار از داروهاى آرامبخش گیاهى یا شیمیائى استفاده نمود از داروهاى گیاهى آرامبخش مى‏توان فرنجمشک و شاهدانه را نام برد.

5- اگر کمردرد جزء دردهاى مفصلى و روماتیسمى باشد مانند درد مفصل زانو در این حالت علاج دردهاى مفصلى باید کرد ضماد عصاره پیاز عنصل مخلوط با آب‏غوره یا با آب نیمگرم یا مخلوط با روغن کنجد بطور گرماگرم و یا گذاشتن نمک گرم بر عضو و یا انداختن پوست دنبه گرم‏کرده و خوردن داروهاى مربوط به دردهاى مفصلى بسیار مفید است ضمنا براى این‏گونه افراد مسهل‏هاى دفع‏کننده رطوبات و مواد زائد بدن مفید است و مصرف غذاهاى رطوبى و سردمزاج و افتادن در آبهاى سرد و قرار گرفتن در معرض هواى سرد مجاز نیست.

اگر درد مربوط به مفصل بین استخوان ران و لگن خاصره باشد و یا مربوط به خود استخوان لگن باشد اکثرا جزء دردهاى روماتیسمى بوده و ضمن انجام دستورات داروئى و استفاده از معالجات فیزیکى ناراحتى برطرف خواهد شد.

لازم به ذکر است افرادى که کمردردهاى روماتیسمى دارند اگر مسهل‏هاى گرم مزاج بخورند که اخلاط رطوبى بدن آنان اخراج گردد مداوا سریع‏تر و کامل‏تر انجام خواهد شد.

درد کمر حاصل از ضربه یا فشار مانند برداشتن وزنه.

جهت مداواى این درد درصورتى‏که جابه‏جائى مهره‏ها مشاهده شود باید بدون آنکه به نخاع آسیبى برسد آنها را بجا انداخت و استراحت کامل نمود و کمر را بست و در غیر این صورت مى‏توان مقدارى سالیسیلات را با نمک طعام مخلوط نموده و در آبگرم حل کرده و ضماد نمایند و بعد از آن با روغن کنجد یا روغن زیتون بآرامى ماساژ دهند و اگر درد

طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ص: 197

شدید باشد علاوه بر آن مى‏توان یک قطعه پوست دنبه را گرم کرده و بر کمر ببندند و استراحت کافى کنند تا درد رفع گردد.[1]


[1] خسروى، سید مهدى، طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، 1جلد، نشر محمد - تهران، چاپ: هفتم، 1381 ه.ش.


 -------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------


دائرة المعارف گیاه درمانى ایران ؛ ص585

تقویت پشت و درد پشت‏

براى تقویت پشت، مرباى زردک یا آب زردک را گهگاهى مصرف کنید.

براى درمان درد پشت باید 15 گرم نخود کوبیده را با گلاب مخلوط و به پشت ضماد کنید.

* پس از تنقیه، 2 مثقال جندبیداستر بخورید.

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 586

* نیم مثقال حناى کوبیده را با شربت قند بخورید.

* 8 مثقال ریشه‏ى درخت شاه‏توت را با مقدارى برگ هلو و چند انجیر در نیم کیلو آب بجوشانید تا یک چهارم از آن بماند، بعد صاف کنید و آب آن را بنوشید.

* اگیر ترکى، ناردین، دارچین، اسارون، مرمکى، زرمباد، درونج عقربى و تخم کرفس، همه را بسیار نرم بکوبید و با عسل مخلوط کنید. روزى سه بار و هر مرتبه کمى از آن را میل فرمایید.

* دارچین، زنجبیل، بسبایج، جوز هندى، فلفل سیاه، هل قرابى و تربد مجوف از هرکدام 1 مثقال، آمله‏ى مقشر 2 مثقال و نبات زرد 250 گرم، همه را نرم بسایید و با 500 گرم عسل مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق غذاخورى از آن را بخورید.

* دارچین، زنجبیل، هلیله‏ى سیاه، شیطرج، فلفل سیاه، بابونه‏ى شیرازى و نخود الوند از هرکدام 5 گرم، آمله‏ى مقشر، ثعلب و تخم‏هاى مغز میوه‏ى کاج از هر کدام 10 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با 20 گرم پودر نارگیل، یک کیلو مویز بى‏دانه کوبیده شده و یک کیلو عسل مخلوط کنید. هر روز صبح، ظهر و شب و هر مرتبه یک قاشق شربت‏خورى از آن را میل فرمایید.

* فرفیون، ابهل، سعد کوفى و حب الزریره را به نسبت مساوى نرم ساییده و با کمى آب بادیان یا آب بابونه‏ى شیرازى یا آب سداب خمیر کنید و بر محل درد بمالید.

* بابونه‏ى شیرازى، سداب، فرفیون و سعد کوفى را پس از آنکه نرم ساییده شد، بپزید و بر محل درد ضماد کنید.

* مقدارى خردل را با سرکه مخلوط و برگ چغندر را در آن خرد کنید و بخورید. ضمنا بهتر است از خوردن ترشى‏جات دیگر غیر از داروى فوق همچنین آبگوشت پرهیز شود و از خوراکى‏هایى که درد پشت را تسکین مى‏دهند بیشتر استفاده کنید، مانند: انجیر، شربت انجیر، آب کلم، کرفس، سیر، پسته‏ى وحشى، کشمش با مغز گردو، شنبلیله، گوشت جوجه‏ى آب‏پز، مارچوبه، بذر شوید و برگ شوید پخته با غذا.

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 587

ستون مهره‏ها

ستون مهره‏ها بخش بسیار مهم و منحصربه‏فرد ساختار اسکلتى انسان است.

این ستون تقریبا 5/ 2 ارتفاع کل بدن را تشکیل مى‏دهد، به‏طورى‏که در یک مرد بالغ متوسط حدود 70 سانتى‏متر و در یک زن بالغ متوسط حدود 60 سانتى‏متر طول دارد.

ستون مهره‏ها شامل 7 مهره‏ى گردنى، 12 مهره‏ى سینه‏اى، 5 مهره‏ى کمرى، 5 مهره‏ى خاجى، استخوان ساکروم و 4 مهره‏ى دنبالچه‏اى است. از اتصال 5 مهره‏ى خاجى، استخوان خاجى و اتصال 4 مهره‏ى دنبالچه‏اى 1 یا 2 استخوان دنبالچه به وجود آمده است.

ستون فقرات را مى‏توان به صورت میله‏اى قابل انعطاف و قوى توصیف کرد که به جلو و عقب حرکت داشته و قابلیت چرخش دارد. ستون مهره‏ها حاوى طناب نخاعى بوده که از آن محافظت مى‏کند، سر را در جاى خود نگه مى‏دارد و محورى است که دنده‏ها و عضلات پشت به آن اتصال مى‏یابند. بین هر دو مهره، سوراخ‏هاى بین مهره‏اى وجود دارند که اعصابى از آنها عبور مى‏کنند که طناب نخاعى را به قسمت‏هاى مختلف بدن ارتباط مى‏دهند. با شروع از نخستین مهره‏ى گردنى به طرف استخوان خاجى، بین هر دو مهره‏ى مجاور، دیسک‏هاى بین مهره‏اى از جنس فیبروکاتیلاژ (یک ساختمان داخلى نرم و خمیر مانند لاستیک) تشکیل شده است.

این دیسک‏ها از نوع مفاصل قوى به شمار آمده و حرکات مختلف ستون مهره‏ها را ممکن مى‏سازند و از طرفى ضربات آنى را به خود جذب مى‏کنند. این دیسک‏ها در زیر فشار زیاد، صاف و پهن شده و از فضاى بین مهره‏اى بیرون مى‏زنند.

31 جفت عصب نخاعى از طناب نخاع بیرون مى‏آیند که عبارتند از: 8 جفت اعصاب گردنى، 12 جفت اعصاب سینه‏اى، 5 جفت اعصاب کمرى، 5 جفت اعصاب خاجى و 1 جفت عصب دنبالچه‏اى. اعصاب منفرد بیرون آمده از طناب نخاعى در بعضى نواحى به هم اتصال یافته، شبکه‏اى تشکیل مى‏دهند. یکى از اعصاب منفرد محیطى از این شبکه به سمت قسمت‏هاى مختلف بدن انشعاب مى‏یابند. در صورت وجود مشکل در بخش خاصى از بدن باید بر روى آن قسمت از رفلکس نخاعى کار کرد که به اعصاب خاص ناحیه‏اى محل درگیر مربوط است. یکى از مشکلات در میان مردم، ناهنجارى‏هاى ستون مهره‏ها است که مى‏تواند مادرزادى، متعاقب ضربه یا ناشى از بالا رفتن سن باشد.

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 588

ستون فقرات کمرى از پهلو

ناحیه تحتانى ستون فقرات کمرى و ساکرم (لمبوساکره) از پشت‏

انحراف ستون مهره‏ها مى‏تواند به جلو یا عقب یا طرفین باشد. اگر ستون مهره‏ها به طرف جلو خم شود، باعث ایجاد یک برآمدگى در پشت مى‏شود که اصطلاحا به آن قوز مى‏گویند. اگر انحراف ستون مهره‏ها به طرفین باشد، اصطلاحا در علوم پزشکى به آن اسکولیوز مى‏گویند که مى‏تواند افراد را در سنین مختلف مبتلا سازد. چند نوع اسکولیوز شناخته شده است:

1- اسکولیوز شیرخواران 2- اسکولیوز ساختمانى اولیه 3- اسکولیوز ساختمانى ثانویه 4- اسکولیوز جبرانى 5- اسکولیوز سیاتیکى‏

تورم دیسک‏ها

براى درمان تورم دیسک‏هاى بین مهره‏هاى ستون فقرات باید مردارسنگ را بسایید و با زفت، سغز، موم و روغن زیتون مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* مرمکى، مقل ازرق، کندر، اوشق، سکبینج، انقوزه، صبر زرد، سورنجان و عاقرقرها، همه را نرم بکوبید و با مقدارى سرکه و مقدارى گلاب مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* جوزبویا، سورنجان مصرى، خولنجان، زنجبیل، دارچین، قرنفل، فلفل سیاه و شوید خشک را به نسبت مساوى مخلوط کرده و نرم بسایید، بعد با روغن نباتى یا روغن کنجد مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* مقل ازرق، مصطکى رومى، کندر، صبر سقوطرى، مرمکى، زاج سبز، قردمانا، نشادر، راتیانج، گل ارمنى، سغز، فرفیون، اوشق، ابهل، انجره، شهم حنظل، اذخر مکى، کشمش کولیان، حب السلاطین، سورنجان مصرى، تخم شنبلیله، زرآوند مدهرج، عود بلیسان، سعد کوفى، افسنطین رومى، عاقرقرها، فلفل سیاه، داروفلفل و بوزیدان، همه را بسیار نرم بسایید، بعد با موم زرد و روغن زیتون حل کنید و بر محل ضماد گذارید. (کشمش کولیان باید جداگانه کوبیده شود و سغز نیز کوبیده نمى‏شود که باید با گرم کردن مخلوط کنید.)

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 589

درد کمر

اگر به درد کمر مبتلا شدید از خوردن سرکه، ترشى‏جات، آبگوشت و همچنین از خوابیدن در جاهاى نرم یا تختخواب فنرى یا تشک بادى یا ابرى یا تشک تازه دوخته که نرم هستند خوددارى کنید. همچنین از پوشیدن کفش پاشنه‏بلند، پوشیدن کفش یا لباس‏هاى تنگ، برداشتن بار یا اشیاء سنگین، دولا یا قوزى نشستن و مدت زیادى در یک مکان و یک جا روى پا ایستادن پرهیز کنید. از خوراکى‏هایى که در تسکین درد کمر نقش دارند نیز بیشتر استفاده فرمایید، مانند: خرما، انجیر، کشمش با مغز گردو، پسته‏ى وحشى، نخود، جوز هندى، سیر، پیاز، حلواى سوهانى، آب کلم، آب‏لیمو، اسفناج، قسط، مقل ارزق، سورنجان، پوست هلیله‏ى زرد، هلیله‏ى سیاه، بوزیدان، مارچوبه، انزروت، خولنجان، صمغ عربى، انجدان و گوشت جوجه‏ى آب‏پز.

به عنوان درمان مى‏توانید آرد نخود را خمیر کرده و بر کمر ضماد کنید.

* هر روز 50 گرم عناب نیمکوب شده را در یک لیتر آب بجوشانید، بعد آب صاف‏کرده‏ى آن را بنوشید.

* هلیله‏ى سیاه، پوست هلیله‏ى زرد، ازاواى زرد حزینه، سورنجان و مقل ازرق از هرکدام 5 مثقال، همه را نرم بسایید، بعد با کمى آب آن را مرطوب کرده تا به صورت خمیر سفتى درآید، سپس قرص‏هایى به شکل گلوله و به اندازه‏ى یک نخود بسازید. صبح، ظهر و شب و هربار 2 عدد میل کنید.

* هر روز نیم مثقال جوزبویا را نرم بکوبید و کفلمه کنید.

* هر روز پس از تنقیه، 10 گرم جندبیداستر اصل و مرغوب را نرم بسایید و کفلمه کنید.

* اول نیم مثقال حناى کوبیده را با شربت قند بخورید، بعد گل بابونه‏ى شیرازى را با زیره‏ى کرمانى به نسبت مساوى نرم بسایید و با چند عدد زرده‏ى تخم‏مرغ مخلوط کرده و روى پارچه‏ى کرباس آب ندیده پهن کنید و بر کمر بیندازید و روى آن را ببندید.

* هشت مثقال ریشه‏ى درخت شاه‏توت را با مقدارى برگ درخت هلو و چند عدد انجیر خشک در یک لیتر آب بجوشانید تا یک‏سوم یا یک‏چهارم آن باقى بماند، بعد آن آب را صاف کرده و با عسل یا نبات شیرین کنید و بنوشید.

* هر روز آب جوشانده‏ى سداب را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

* هر روز آب دمکرده‏ى سنبل الطیب بنوشید و گل ارمنى را هم در سرکه حل کنید و بر کمر بمالید.

* هر روز صبح دو عدد زرده‏ى تخم‏مرغ را با عسل مخلوط کرده و خوب هم بزنید و بخورید.

* دویست گرم پیاز را ریز رنده کنید، بعد با 100 گرم عسل مخلوط کرده و دو روز در جاى خنک نگهدارید، سپس صاف کنید و هر روز، ناشتا نیم فنجان از آن را بنوشید.

* پوارو را با آب بپزید و بعد از آب درآورید و 24 ساعت در سرکه بخیسانید، از سرکه درآورید و روى‏

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 590

محل درد ضماد کنید و هر روز این کار را ادامه دهید.

* قرنفل، خولنجان، قرفه، شقاقل، مستکى، جوزیوا، بسباسه، عاقرقرها، نارمشک، زنجفیل، قاقله، تخم زبان گنجشک و سنبل الطیب از هرکدام 2 مثقال، دار و فلفل نیم مثقال، همه را نرم بسایید و با دو استکان عسل مخلوط کنید و روزى دوبار، هر مرتبه به اندازه‏ى یک فندق بخورید.

* گل سرخ، صندل سرخ، صندل سفید، گل ارمنى، فوفل، تخم گشنیز، پوست خشخاش و بزر البنج از هر کدام 1 مثقال را نرم بسایید و با یک استکان گلاب، یک استکان زهره‏ى گاو و یک استکان سرکه‏ى انگور مخلوط کنید و به محل درد بمالید.

* سورنجان، خولنجان، هلیله‏ى سیاه، پوست هلیله‏ى زرد، ریوند چینى، آمله‏ى مقشّر، سیاه‏دانه و زیره‏ى کرمانى از هرکدام 1 مثقال، همه را نرم بسایید و با یک استکان عسل مرغوب مخلوط کنید و روزى سه قاشق چاى‏خورى از آن را تدریجا بخورید.

* تخم کرفس، بادیان، انیسون، نانخواه، تخم شوید و فوه را بکوبید، با گلاب و سرکه و صفراى گاو مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* اذخر مکى، فرفیون، سورنجان، کشمش کولیان و حب السلاطین را بسایید و با موم حل کنید و بر محل درد بمالید.

* خارخاسک، کتیرا، تاج‏ریزى، گل خطمى، گل پنیرک، تخم مرو، تخم کتان، آرد جو و مرزنجوش را نرم بسایید و در موم زرد و روغن کنجد مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* بابونه‏ى شیرازى، گل خطمى، مغز ناخنک، اشق، جاوشیر، مقل ازرق و تخم شوید را بسایید و با موم و سرکه مخلوط و گرم کنید تا جذب هم شوند، سپس روى پارچه پهن کرده و بر کمر ببندید.

* بابونه، مغز ناخنک و مرزنجوش را بپزید و بر محل درد ضماد کنید.

* مخلصه را پخته و بر محل درد ضماد کنید.

* آرد جو، گل خطمى، گل بنفشه و مغز ناخنک را جوشانده و در آرد جو حل و ضماد کنید.

* وج، ناردین، دارچین، اسارون، مرمکى، زرنباد، درونج و تخم کرفس، همه را کوبیده و با عسل مخلوط کرده و روزانه میل کنید.

* مقل ازرق، شهم حنظل، جاوشیر خشک، انزروت، دانه‏هاى اسفند و اوشق از هرکدام 10 گرم، تخم مورد و پوست هلیله‏ى زرد از هرکدام 20 گرم، سکبینج 30 گرم، عاقرقرها و سنبل الطیب و استوخدوس هندى از هرکدام 5 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با گل قند عسلى مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. صبح، ظهر و شب و هر مرتبه یک قاشق چاى‏خورى از آن را میل کنید.

کمردرد کهنه: اگر کمردرد، کهنه و مزمن شده است مى‏توانید ریشه‏ى ترخون را نرم بکوبید و با زرده‏ى تخم‏مرغ مخلوط کرده و بر کمر ببندید و چند شب این کار را تکرار کنید.

* پنج سیر ریشه‏ى ترخان خشک ساییده شده، 1 سیر روغن کرچک کهنه و 1 سیر روغن زیتون تصفیه نشده را باهم مخلوط کنید و 40 روز هر صبح و شب بر کمر ماساژ دهید.

درد کمر از سردى مزاج: اگر درد کمر از سردى مزاج است با مصرف ماء الاصول و گل قند عسلى و تریاق درد تسکین مى‏یابد. همچنین مالیدن و ضماد روغن سوداب یا روغن قسط یا روغن بیدانجبیل مؤثر خواهد بود. همچنین مى‏توانید اوشق و حب القار را بسایید و با لعاب تخم کتان مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

درد کمر از بلغم: اگر درد کمر در اثر غلبه‏ى بلغم باشد، (در اثر غلبه‏ى بلغم، عضلات و مهره‏هاى پشت گرفتار خواهند شد) در این صورت اول به منظور پاکسازى بدن از بلغم (به قسمت اخلاط اربعه در همین‏

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 591

کتاب مراجعه شود)، سپس با خوردن ماء الاصول و مصرف اگیر ترکى یا مخلوط زیره و عسل درد را ساکت سازید.

* انزروت، میعه سایله، مقل ازرق، نمک هندى، جاوشیر، سورنجان، اوشق، شحم حنظل، زنجبیل، شقاقل، انیسون، تخم کرفس، رازیانه، زرمباد و قسط، همه را به نسبت مساوى بسیار نرم بسایید. بعد با کمى آب مرطوب و شیاف‏هایى درست کرده و استعمال کنید و مقدارى از آن را نیز بر کمر ببندید.

* پودینه‏ى ساییده شده را با پودر سیر و مغز ساق گاو مخلوط کنید و با کمى روغن زیتون خمیر کرده و بر کمر بمالید.

ضربه‏خوردگى کمر: هرگاه کمر دچار ضربه‏خوردگى شد، روزى سه مرتبه مقدارى شربت زرشک بنوشید.

درد کمر در اثر ضربه: براى تسکین آن، آرد باقلا، آرد جو و تاج‏ریزى را به میزان مساوى بسایید و با روغن دنبه مخلوط و ضماد کنید.

* مورد، شوید و بومادران از هرکدام 20 گرم، مغز ناخنک و افسنطین از هرکدام 15 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با 250 گرم روغن دنبه مخلوط کنید و هر شب مقدارى از آن را بر کمر ضماد کنید.

درد ستون فقرات‏

درد ستون فقرات یا مهره‏هاى پشت مربوط به عوامل متعددى است که به اهم آنها به‏طور اختصار اشاره مى‏شود، از جمله: ضربه‏ها، ورم‏ها، تغییرات مهره‏ها در اثر فشار خارجى یا داخلى روى مهره‏ها، تورم یا جابجایى و یا تغییر مکان دیسک‏ها، دست‏اندازهاى بدخیم سایر اعضاء روى مهره‏هاى پشت، روییدن استخوان‏هاى اضافى روى لبه‏ى مهره‏ها یا خوردگى آنها، سنگینى وزن، بیمارى‏هاى زنان از نوع دستگاه تناسلى، ادرارى و بسیارى عوامل دیگر که مى‏توانند به علت فشار روى تنه یا شاخه‏هاى عصب سیاتیک درد ایجاد کنند.

براى تسکین و درمان درد ستون فقرات یا مهره‏هاى پشت باید زیره‏ى کرمانى، مقل ازرق، مصطکى، مرمکى، سورنجان، انیسون، زنیان و ریشه‏ى اریسا از هرکدام 20 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با 500 گرم گل قند عسلى مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب، هربار یک قاشق شربت‏خورى از آن را میل فرمایید.

* فرفیون، قسط و میعه سایله از هرکدام 5 گرم، رازیانه، سداب، اگیر ترکى و ابهل از هرکدام 10 گرم، همه را بسایید و با روغن بابونه یا روغن سداب مخلوط کنید و بر موضع بمالید.

* اذخر مکى، بابونه‏ى شیرازى، بیخ‏سون، سداب، گل بومادران و مرزنجوش را به نسبت مساوى بجوشانید، بعد با کمى گلاب و سرکه مخلوط کنید و بر محل درد بمالید.

* اسارون، زرمباد، دانه‏هاى اسفند، اگیر ترکى، دارچین، مرمکى و درونج عقربى از هرکدام 10 گرم و تخم کرفس 50 گرم، همه را نرم بسایید و با 500 گرم عسل مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق شربت‏خورى از آن را میل فرمایید.

* سورنجان 6 مثقال و پوست هلیله‏ى زرد 4 مثقال، هر دو را نرم بسایید، بعد با کمى آب تاج‏ریزى خمیر کرده و قرص‏هایى به اندازه‏ى یک نخود بسازید.

صبح، ظهر و شب، هر مرتبه 2 عدد از آنها را میل فرمایید.

* فرفیون، سورنجان، اذخر مکى و حب السلاطین را مخلوط کرده و نرم بسایید، مقدارى کشمش کولیان را جداگانه بکوبید تا به صورت خمیر درآید، سپس داروها را با یک تکه موم و کشمش‏هاى کوبیده شده مخلوط و روى کمر ضماد کنید.

* انیسون، بادیان، زنیان، تخم شبت، فوه و تخم کرفس را به نسبت مساوى نرم بسایید. بعد با گلاب،

دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 592

سرکه و زهره‏ى گاو مخلوط کنید و بر کمر بمالید.

ورم ستون فقرات‏

براى رفع ورم ستون مهره‏ها یا ستون فقرات؛ بابونه‏ى شیرازى، مرزنجوش، سوداب و برنجاسف از هر کدام 10 گرم، اذخر مکى 5 گرم و ریشه‏ى سوسن 20 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با کمى گلاب و سرکه خمیر و ضماد کنید.

* دارچین، اگیر ترکى، مرمکى، دانه‏هاى اسفند، اسارون، زرمباد و درونج از هرکدام 10 گرم و تخم کرفس 30 گرم، همه را نرم بسایید و با 500 گرم عسل مخلوط کنید. صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق شربت‏خورى از آن را میل فرمایید.

* سورنجان و پوست هلیله‏ى زرد را به میزان مساوى بسایید و با کمى آب تاج‏ریزى خمیر کنید.

قرص‏هایى به اندازه‏ى 1 نخود بسازید و روزى 6 عدد را میل فرمایید.

درد ستون فقرات به علت ورم: اگر به علت ورم دچار درد ستون فقرات شده‏اید؛ روغن قسط یا روغن بابونه یا روغن سوسن را روى آن مالش دهید.

* گل بنفشه، گل خطمى، بابونه‏ى شیرازى، ریشه‏ى سوسن و قسط را نرم بسایید و با لعاب تخم کتان یا لعاب تخم شنبلیله یا پیه مرغ یا مغز قلم گاو مخلوط کنید و بر موضع بمالید.[1]



[1] حاجى شریف، احمد، دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، 1جلد، حافظ نوین - تهران، چاپ: دوم، 1388 ه.ش.

دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى ؛ ج‏5 ؛ ص292

* نسرین‏

نسرین یکى از گونه‏هاى نرگس است که داراى گلهاى زرد مى‏باشد و در جنگلها و نقاط مرطوب به حالت وحشى مى‏روید و در مازندران نیز فراوان است و از گلهاى آن در عطرسازى استفاده مى‏کنند. نسرین مى‏تواند زمستان را زیر برف به سر برد؛ به نرگس زرد، گل عنبرى و گل مشکى نیز معروف است.[1]

نسرین را بعضى در عربى ورد عینى و به فارسى گل مشکین، گل عنبرین، در اصفهان مشکینچه و به هندى ترن دسیوتى نامند و آن گلى معروف به رنگ سفید و مایل به زردى شبیه به گل سرخ و از آن کوچکتر است و برى و بستانى مى‏باشد و بیشتر در زمینهاى گرم، دشتها، کوهها و زمینهاى سخت مى‏روید.

شیخ الرئیس نسرین را در خواص همچون یاسمین و ضعیف‏تر از آن دانسته است.

مزاج آن گرم و خشک در درجه دوم است. گل آن نافع سردى عصب، خوشبو کننده‏

دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏5، ص: 293

نفس، شادى‏آور و لذت‏بخش مى‏باشد و اسحاق بن عمران نوشته که آن نافع بلغم و سرد مزاجها است.

خوراک خشک نیم مثقال آن در روزهاى متوالى حفظ جوانى مى‏کند. ضماد آن با سرکه محلل ورم مى‏باشد و بوییدن آن مقوى مغز و قلب و محلل باد در سر و سینه و مخرج آن با عطسه است. چکاندن آن با روغن زیتون در گوش کرم آن را بکشد و نافع صدا در گوش و محلل باد آن است.

مضمضه آن با آب پخته آن نافع درد دندان، ورم حلق و لوزتین است. خوراک یک تا چهار درم برگ گل نسرین مسهل قوى است و خشک آن مدر حیض و قاتل جنین و مخرج آن است. ضماد نسرین مسقط دانه بواسیر و مانع زیاد شدن داء الفیل و با حنا مقوى مو است.

مقدار خوراکش از یک تا سه درم است. بوییدنش مضر سر گرم مزاجان و مصلحش کافور و بدلش نرگس و یاسمین است. روغن نسرین مقوى مغز و رافع ذات الجنب و کمردرد بلغمى‏ و سوداوى و نافع درد رحم است. همه نوع نسرین گرفتگى بینى را باز کند، نسرین و بویژه بیابانى‏اش را اگر چهار درهمى بخورند استفراغ و سکسکه را آرام کند.[2]

گل نسرین سفید و درختش به اندازه گل سرخ است. خواص آن عبارتند از: مدر حیض، مسهل بلغم و سوداء، منقّى سینه، عطسه‏آورنده، مفتح سدّه دماغى، محلل ریاح، موافق جگر و جهت قولنج، غثیان، یرقان، فواق و ضماد آن جهت کلف و آثار و بدبویى عرق و رفع بوى نوره است. قطور آن با روغن زیتون جهت کرم گوشت و سنون و مضمضه آن جهت درد دندان نافع است.

عده‏اى نسرین را نسترن خوشبو مى‏دانند ولى این‏طور نیست، نسرین از خانواده‏

دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏5، ص: 294

نرگس است.

نسرین در مازندران زیاد است. بوییدن گلش نافع زکام و از ابتلا به نزله جلوگیرى مى‏کند، گاهى عطسه‏آور است.

خوراک پنج گرم آن نافع ورم گلو و لوزتین و لثه است، معده و کبد را تقویت مى‏کند، از سکسکه جلوگیرى مى‏نماید و درمان خوبى براى یرقان مى‏باشد. مالیدن گل نرگس نافع کک و مک است.[3][4]


[1] ( 3)- فرهنگ فارسى، دکتر معین، ج 4، ص 4721.

[2] ( 1)- محیط اعظم، ج 4، ص 156؛ تحفه حکیم، ص 256.

[3] ( 1)- زبان خوراکیها، ص 21

[4] نورانى، مصطفى، دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى (نورانى)، 12جلد، ارمغان یوسف - قم، چاپ: اول، 1384 ه.ش.


----------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------


               آدرس های منتخب:


(لیست کتاب ها(شماره جلد و صفحه کتاب)


  ئی که در باره  کمردرد  در نرم افزار


         مطلب نوشته شده است.) 

               

طب الرضا (طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام) / 172 / ماساژ با روغن معطر ..... ص : 172
آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 45 / فصل سوم در بیان علاماتى که دلالت بر جوشش آبله و سرخک دارد ..... ص : 45
آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 46 / فصل سوم در بیان علاماتى که دلالت بر جوشش آبله و سرخک دارد ..... ص : 45
دقائق العلاج / ج‏2 / 159 / 118 - حقنه دیگر: ..... ص : 159
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 76 / کمر درد: ..... ص : 76
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 26 / مشاهدات در«صفراوى مزاجها» ..... ص : 26
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 168 / بیماریهاى سودایى(دیاتزیک) ..... ص : 164
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 170 / بیماریهاى سودایى(دیاتزیک) ..... ص : 164
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 187 / سیاتیک(عرق النساء) و لمباگو(دردهاى ناحیه کمر و سرین) ..... ص : 187
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 219 / درمان ..... ص : 219
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 261 / معاینه ..... ص : 259
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏2 / 55 / * بیمار هفتم ..... ص : 55
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 130 / بیمار هجدهم(چاقى) ..... ص : 126
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 149 / بیمار بیست و پنجم(پوست - زنان) ..... ص : 149
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 164 / بیمار سى و سوم(فشار خون) ..... ص : 164
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 178 / بیمار سى و هفتم(فشار خون) ..... ص : 178
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 188 / بیمار چهل و یکم(آسم) ..... ص : 187
طب جامع امام صادق (علیه السلام) / 117 / درمان کمردرد ..... ص : 117
طب جامع امام صادق (علیه السلام) / 117 / درمان کمردرد ..... ص : 117
طب جامع امام صادق (علیه السلام) / 117 / درمان کمردرد ..... ص : 117
طب جامع امام صادق (علیه السلام) / 150 / دعا براى تمامى دردها و طپش قلب ..... ص : 140
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 211 / تعریف: ..... ص : 211
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 246 / دستور: ..... ص : 246
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 652 / * منابع و مأخذ ..... ص : 651
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 668 / * منابع و مأخذ ..... ص : 667
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 307 / ترکیبات شیمیایى: ..... ص : 307
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 582 / * منابع و مأخذ ..... ص : 581
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 428 / ابرفیون - فرفیون ..... ص : 427
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 488 / * منابع و مآخذ ..... ص : 487
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏5 / 104 / * گزنه ..... ص : 103
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏5 / 293 / * نسرین ..... ص : 292
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏5 / 391 / * منابع و مأخذ ..... ص : 390
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 388 / * منابع و مأخذ ..... ص : 387
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏7 / 514 / اهداف احیاى طب اسلامى و داروهاى سنتى ..... ص : 510
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏8 / 370 / * منابع و مأخذ ..... ص : 369
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏9 / 386 / منابع: ..... ص : 383
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏10 / 354 / عوامل مؤثر در پوسیدگى دندان را مى‏توان به صورت زیر خلاصه کرد ..... ص : 342
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏11 / 378 / * منابع و مأخذ ..... ص : 377
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏12 / 194 / نشانه‏هاى بیمارى آدیسون و درمان آن ..... ص : 194
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏12 / 288 / * منابع و مأخذ ..... ص : 287
آئین تندرستى / 163 / حلیم ..... ص : 162
اسرار گیاهان دارویى / 5 / پیشگفتار
اسرار گیاهان دارویى / 165 / پوست داخلى میوه بالنگ ..... ص : 164
اسرار گیاهان دارویى / 273 / پارافین مایع
اسرار گیاهان دارویى / 304 / پیاز
اسرار گیاهان دارویى / 441 / خلر
اسرار گیاهان دارویى / 471 / برگ خرزهره ..... ص : 471
اسرار گیاهان دارویى / 746 / عاقرقرها
اسرار گیاهان دارویى / 810 / غده زیرزمینى قلقاس ..... ص : 809
اسرار گیاهان دارویى / 865 / میوه کلخونک ..... ص : 865
اسرار گیاهان دارویى / 966 / گلپر
اسرار گیاهان دارویى / 1031 / مقل
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 11 / فهرست
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 12 / فهرست
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 12 / فهرست
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 27 / کلسیم ..... ص : 27
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 520 / کمى قند خون ..... ص : 520
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 562 / بیمارى هیدرونفروز ..... ص : 562
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 571 / درمان بیمارى‏هاى کلیه ..... ص : 570
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 581 / کیست کلیه ..... ص : 581
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 590 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 616 / عفونت‏هاى دستگاه ادرارى ..... ص : 616
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 664 / سرطان رحم ..... ص : 664
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 669 / دل‏درد و کمردرد دختران قبل از قاعدگى ..... ص : 669
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 704 / کمردرد زن حامله ..... ص : 704
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 704 / کمردرد زن حامله ..... ص : 704
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 710 / کمردرد زن تازه‏زا ..... ص : 710
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 742 / اعصاب ناحیه‏ى کمرى ..... ص : 741
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 746 / عوامل خطر پوکى استخوان ..... ص : 745
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 752 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 752 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1058 / طرز تهیه‏ى نوشابه‏ى کومبوچا مواد مورد نیاز:
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1064 / شیوه‏ى سنتى حجامت در ایران چه قدمتى دارد؟ ..... ص : 1063
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1078 / فهرست مأخذ و منابع کتاب
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1079 / فهرست مأخذ و منابع کتاب
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1086 / ح ..... ص : 1086
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1093 / ک ..... ص : 1093
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1093 / ک ..... ص : 1093
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1093 / ک ..... ص : 1093
پژوهشى در اعجاز علمى قرآن / ج‏2 / 393 / 3. آثار زیان‏بار آن از نظر جسمى: ..... ص : 393
آئین تندرستى / متن / 232 / 17 - تب مالت ..... ص : 232
مجموعه مقالات قرآن و طب / ج‏3بخش‏اول / 12 / بحث: نیاز به الگوى مناسب براى شناخت پدیده‏هاى درونى و بیرونى ..... ص : 6
مجموعه مقالات قرآن و طب / ج‏3بخش‏دوم / 74 / رنگ سبز: رنگ رضایت، آرامش و امیدوارى است ..... ص : 71
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 8 / فهرست مطالب
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 97 / کمردرد ..... ص : 97
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 97 / کمردرد ..... ص : 97
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 191 / کمردرد: ..... ص : 191
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 214 / کمردرد و پادرد: ..... ص : 214
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 239 / کمردرد: ..... ص : 239
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 249 / کمردرد: ..... ص : 249
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 266 / دعاى نزله‏بند: ..... ص : 266
پزشکی سنتی و عامیانه مردم ایران با نگاه مردم شناختی / 293 / کمردرد: ..... ص : 293
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 29 / پیمانه(en m - yeP): ..... ص : 29
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 44 / آب گرم قره‏سو ..... ص : 44
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 44 / آب گرم پهنلو(ulnehep): ..... ص : 44
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 44 / آب گرم ژنرال ..... ص : 44
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 44 / آب گرم قهوه‏سویى ..... ص : 44
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 44 / آب گرم قهوه‏چشم ..... ص : 44
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 55 / کمردرد ..... ص : 55
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 55 / کمردرد ..... ص : 55
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 68 / کمردرد ..... ص : 68
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 77 / کلک خرگوشه(kilok asograx): ..... ص : 77
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 78 / ژوندارى(iradnoz): ..... ص : 78
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 78 / ازگوه(aoeg za): ..... ص : 78
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 80 / کمردرد ..... ص : 80
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 80 / کمردرد ..... ص : 80
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 97 / کمردرد ..... ص : 97
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 120 / اوشک ..... ص : 120
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 123 / کمردرد ..... ص : 123
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 124 / حجامت به وسیله کوزه انداختن ..... ص : 124
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 130 / کمردرد ..... ص : 130
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 130 / کمردرد ..... ص : 130
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 130 / کمردرد ..... ص : 130
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 130 / کمردرد ..... ص : 130
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 133 / زایمان ..... ص : 133
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 155 / کمردرد ..... ص : 155
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 155 / کمردرد ..... ص : 155
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 162 / مخملک ..... ص : 162
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 187 / کمردرد، سستى کمر، و شب‏ادرارى ..... ص : 187
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 199 / گوشت جوجه‏تیغى ..... ص : 199
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 210 / آغلاله(آلاله) ..... ص : 210
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 215 / جوشانده عناب ..... ص : 215
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 215 / جوشانده برنجاسک(kasajnereb): ..... ص : 215
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 219 / کمردرد ..... ص : 219
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 237 / حجامتگر ..... ص : 237
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 241 / روستاى شاره ..... ص : 241
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 243 / کمردرد و یا پادرد ..... ص : 243
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 246 / اولیلو ..... ص : 246
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 263 / گل هرمله(alamrah) ..... ص : 263
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 271 / کمردرد ..... ص : 271
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 306 / کمردرد ..... ص : 306
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 314 / مخلصه ..... ص : 314
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 329 / کمردرد ..... ص : 329
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 329 / کمردرد ..... ص : 329
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 347 / درمان نازایى ..... ص : 347
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 353 / کمردرد ..... ص : 353
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 359 / حصبه ..... ص : 359
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 367 / کمردرد ..... ص : 367
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 367 / کمردرد ..... ص : 367
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 373 / درمنه(enemred) ..... ص : 373
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 373 / یشورک(گتور)(rutog - kraw? sey) ..... ص : 373
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 374 / گناوک(kavaneg) ..... ص : 374
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 376 / عناب ..... ص : 376
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 377 / مشکورک(karuk? sem) ..... ص : 377
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 390 / پوست تازه گوسفند ..... ص : 390
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 390 / پیه گوسفند ..... ص : 390
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 393 / کمردرد ..... ص : 393
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 398 / گردر ..... ص : 398
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 403 / کمردرد ..... ص : 403
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 403 / کمردرد ..... ص : 403
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 405 / قرص کمر ..... ص : 405
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 405 / آرد نخودچى ..... ص : 405
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 405 / نمک ..... ص : 405
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 447 / شهرستان مهریز: بهمن ماه 1389 ..... ص : 445
گیاهان دارویى و نحوه کاربرد آنها براى بیماریهاى مختلف در طب سنتى / 51 / بالنگ اترج ..... ص : 51
گیاهان دارویى و نحوه کاربرد آنها براى بیماریهاى مختلف در طب سنتى / 169 / غازیاغى کلاغ‏پا ..... ص : 169
گیاهان دارویى و نحوه کاربرد آنها براى بیماریهاى مختلف در طب سنتى / 210 / گل‏پر mucisrep. muelcareH کاشم ..... ص : 210
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 185 / تب مالت تب مواج - بروسلوز ..... ص : 185
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 193 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 193 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 193 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 194 / مداوا ..... ص : 194
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 195 / مداوا ..... ص : 194
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 195 / مداوا ..... ص : 194
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 195 / مداوا ..... ص : 194
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 196 / مداوا ..... ص : 194
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 280 / دستور ساختن روغن بالنگ:
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 319 / ک ..... ص : 319
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 320 / م ..... ص : 319
طب سنتى خسروى: درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى و مواد طبیعى / 330 / قاسنى - بارزد: ..... ص : 329
طب الصادق (علیه السلام) / متن / 105 / سودمند براى درد پهلو ..... ص : 104
طب الصادق (علیه السلام) / متن / 105 / سودمند براى درد پهلو ..... ص : 104
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 180 / درمان با خرما و رطب ..... ص : 176
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 223 / خواص طبى غوره ..... ص : 222
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 271 / خواص طبى جو دوسر ..... ص : 270
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 643 / در خواص و اهمیت خون ..... ص : 642
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 653 / * در بیان شناخت رگ‏ها که در چه بیمارى‏ها و زمانى باید زده شود: ..... ص : 652
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام (ویژه علوم پزشکى) / 162 / دارچین ..... ص : 161
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 452 / 2856 - edoC ریشه اریسا. llaP airups sirI ..... ص : 451
قرآن و طب / 315 / استمنا ..... ص : 315
شکسته بندى به روش استاد کرمانشاهى / 34 / روغن بابونه ..... ص : 34
شکسته بندى به روش استاد کرمانشاهى / 39 / روغن زیتون ..... ص : 39
شکسته بندى به روش استاد کرمانشاهى / 41 / روغن موم سبز زعفرانى ..... ص : 40
شکسته بندى به روش استاد کرمانشاهى / 43 / روغن موم سبز زعفرانى ..... ص : 40
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏1 / 571 / 12/ 7 آنچه براى کمردرد، سودمند است ..... ص : 571
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏1 / 709 / فهرست تفصیلى ..... ص : 691
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏2 / 293 / فصل بیست و دوم: نخود ..... ص : 293
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏2 / 293 / فصل بیست و دوم: نخود ..... ص : 293
معارف گیاهى / ج‏2 / 419 / خواص - کاربرد ..... ص : 418
معارف گیاهى / ج‏4 / 31 / خواص - کاربرد ..... ص : 30
معارف گیاهى / ج‏4 / 118 / خواص - کاربرد ..... ص : 118
معارف گیاهى / ج‏6 / 149 / خواص - کاربرد ..... ص : 147
معارف گیاهى / ج‏7 / 166 / خواص - کاربرد ..... ص : 164
دارونامه طوبا (گزیده داروهاى مجرب پزشکى ایرانى) / متن‏داروخانه‏طوبا / 112 / کپسول سکبینج ..... ص : 112
آنسوى آیه ها، نگرشى بر اعجازهاى پزشکى قرآن / 149 / درک درد ..... ص : 149


-----------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------

   آدرس های منتخب:


(لیست کتاب ها(شماره جلد و صفحه کتاب)


  ئی که در باره  درد کمر   در نرم افزار


         مطلب نوشته شده است.) 

               

آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 45 / فصل سوم در بیان علاماتى که دلالت بر جوشش آبله و سرخک دارد ..... ص : 45
آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 46 / فصل سوم در بیان علاماتى که دلالت بر جوشش آبله و سرخک دارد ..... ص : 45
آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 59 / فصل پنجم در احتراز از آبله قبل از ظهور و جلوگیرى از ازدیاد آن بعد از بروز ..... ص : 48
آبله و سرخک (ترجمه الجدری و الحصبة) / النص / 137 / ح - فهرست بیماریها و اصطلاحات طبى و فنى و نامهاى اعضاء(اندامها) و ابزارها ..... ص : 134
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 541 / آبله و سرخک: ..... ص : 541
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 567 / نکته‏ها و گوشه‏هایى از شناخت پیشآب در تب‏ها که به بودن آن‏ها نیازى بسیار هست: ..... ص : 565
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 635 / اسفاناخ(hkanefsE): hcanipS ..... ص : 635
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 676 / خولنجان(n jnalouhK): elagnilnag dliW ognalag aniplA ..... ص : 676
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 721 / غار(rouhG): eertyaB nnil silibon saruaL ..... ص : 721
المنصوری فی الطب (ترجمه) / 730 / قاقلى(iluq Q): breh tlas sps xelpirtA ..... ص : 729
خفى علائى (خف علائى یا الخفیة العلائیة) / متن / 43 / توضیحات: ..... ص : 43
ترجمه مکارم الاخلاق / ج‏1 / 306 / در گوشت غاز ..... ص : 306
ترجمه مکارم الاخلاق / ج‏1 / 309 / در هریسه(حلیم) ..... ص : 309
ترجمه مکارم الاخلاق / ج‏1 / 357 / حمص ..... ص : 357
عیون الأنباء فی طبقات الأطباء (ترجمه) / 28 / باب اول در کیفیت پیدایش صنعت طب و ابتداى آن ..... ص : 27
طب یوسفى (جامع الفوائد) / 152 / فى حرف الراء ..... ص : 148
طب یوسفى (جامع الفوائد) / 157 / فى حرف المیم ..... ص : 156
طب یوسفى (جامع الفوائد) / 164 / فی حرف النون ..... ص : 160
آتشک / 15 / حکایت ..... ص : 14
رساله افیونیه / 83 / اما تعویض به مخدرات سابقه مانند شوکران و بیخ تفت و ثمره لفاح و بیخ لفاح و جوز ماثل و امثال اینها ..... ص : 82
اسرار الاطباء یا مجربات ایلات چغتایى / متن / 3 / فهرست کتاب اسرار الاطبا
اسرار الاطباء یا مجربات ایلات چغتایى / متن / 13 / کشودن احتباس طمث زنان
اسرار الاطباء یا مجربات ایلات چغتایى / متن / 80 / معالجه درد کمر یا پشت یا جاى کلیه
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 72 / ابقر: ..... ص : 72
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 77 / ابن عرس: ..... ص : 77
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 86 / احیون: ..... ص : 86
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 89 / أذاراقى: ..... ص : 88
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 114 / إسفاناخ‏[اسفاناج‏]: ..... ص : 114
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 116 / اشق: ..... ص : 116
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 165 / بابونج: ..... ص : 165
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 238 / تمر: ..... ص : 238
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 239 / تمساح: ..... ص : 239
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 242 / توت: ..... ص : 242
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 281 / جوز الشرک: ..... ص : 280
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 282 / جوشیصا: ..... ص : 282
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 292 / حبة الخضراء: ..... ص : 292
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 293 / حب المحلب: ..... ص : 292
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 311 / حرمل: ..... ص : 309
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 318 / حسک: ..... ص : 318
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 323 / حلبه: ..... ص : 323
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 365 / خفاش: ..... ص : 365
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 380 / خولنجان: ..... ص : 380
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 403 / دند: ..... ص : 402
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 427 / رجل الغراب: ..... ص : 427
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 432 / رعاد: ..... ص : 432
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 446 / زبیب الجبل: ..... ص : 446
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 447 / زبد البحر: ..... ص : 446
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 469 / زیت: ..... ص : 468
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 480 / سداب: ..... ص : 479
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 488 / سعد: ..... ص : 487
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 511 / سنا: ..... ص : 511
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 516 / سنور: ..... ص : 515
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 613 / غار: ..... ص : 613
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 615 / غاریقون: ..... ص : 615
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 648 / قاقلى: ..... ص : 648
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 658 / قرصعنه: ..... ص : 658
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 666 / قصب: ..... ص : 666
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 679 / قنطوریون دقیق: ..... ص : 678
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 689 / کادى: ..... ص : 688
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 702 / کرنب: ..... ص : 702
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 721 / کمافیطوس: ..... ص : 721
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 772 / مارماهى: ..... ص : 772
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 795 / مغاث: ..... ص : 795
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 808 / میعه سایله: ..... ص : 808
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 813 / نارجیل: ..... ص : 812
تحفة المؤمنین / ج‏1 / 854 / یاسمین: ..... ص : 853
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 147 / معجون اذراقى: ..... ص : 147
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 215 / شربت هندى: ..... ص : 215
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 221 / ورد مربا ..... ص : 220
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 223 / حلواى سوهان: ..... ص : 223
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 254 / دهن السداب: ..... ص : 254
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 255 / دهن الثوم: ..... ص : 255
تحفة المؤمنین / ج‏2 / 498 / درد کمر ..... ص : 498
میزان الطب / متن / 159 / فصل سوم: در ضعف الکلیة. ..... ص : 159
میزان الطب / متن / 203 / فصل چهارم: در حماى جدرى و حصبه. ..... ص : 203
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 147 / حلواى سوهان ..... ص : 147
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 177 / روغن خسک/ روغن حسک/ دهن الحسک ..... ص : 177
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 179 / روغن زیت/ زیت عذب/ روغن زیتون ..... ص : 179
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 181 / روغن سداب/ دهن سذاب ..... ص : 181
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 190 / دهن حبه الخضراء/ دهن حب البطم/ روغن مغز حبه الخضراء ..... ص : 190
خلاصة الحکمة / ج‏3 / 285 / ماء القاقلى ..... ص : 285
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 96 / * افعال و خواص و منافع آن ..... ص : 96
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 97 / * افعال و خواص و منافع آن ..... ص : 97
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 107 / * افعال و خواص آن ..... ص : 107
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 109 / * افعال و خواص و منافع آن ..... ص : 109
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 124 / * افعال و خواص و منافع آن ..... ص : 124
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 194 / * افعال و خواص آن ..... ص : 194
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 272 / * افعال و خواص آن ..... ص : 272
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 274 / * افعال و خواص ان ..... ص : 274
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 278 / * افعال و خواص آن ..... ص : 278
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 323 / * افعال و خواص آن ..... ص : 323
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 325 / * افعال و خواص ان ..... ص : 325
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 331 / * افعال و خواص آن ..... ص : 331
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 352 / * افعال و خواص آن ..... ص : 352
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 359 / * افعال و خواص آن ..... ص : 359
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 407 / * افعال و خواص ان ..... ص : 407
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 446 / * افعال و خواص ان ..... ص : 446
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 464 / * افعال و خواص ان ..... ص : 464
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 466 / * افعال و خواص آن ..... ص : 466
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 486 / * افعال و خواص آن ..... ص : 486
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 501 / * افعال و خواص آن ..... ص : 501
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 522 / * افعال و خواص ان ..... ص : 522
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 528 / * افعال و خواص ان ..... ص : 528
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 630 / * افعال و خواص ان ..... ص : 630
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 670 / * افعال و خواص آن ..... ص : 670
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 682 / * ماهیت ان ..... ص : 681
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 697 / * افعال و خواص بیخ ان ..... ص : 697
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 760 / * افعال و خواص آن ..... ص : 760
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 767 / * افعال و خواص ان ..... ص : 767
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 790 / * افعال و خواص ان ..... ص : 790
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 838 / * افعال و خواص آن ..... ص : 838
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 856 / * افعال و خواص ان ..... ص : 856
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 858 / * افعال و خواص ان ..... ص : 858
مخزن الأدویه: دائرة المعارف خوردنیها و داروهاى پزشکى سنتى ایران (طبع قدیم) / 896 / * افعال و خواص آن ..... ص : 896
قرابادین کبیر / ج‏1 / 599 / ازاراقى ..... ص : 599
قرابادین کبیر / ج‏1 / 600 / معجون ازاراقى دیکر از اطباى هند ..... ص : 600
قرابادین کبیر / ج‏1 / 612 / اسفاناخ ..... ص : 612
قرابادین کبیر / ج‏1 / 674 / فصل در بیان حالاتى که بعد از ترک آن معتادین را عارض میکردد ..... ص : 674
قرابادین کبیر / ج‏1 / 827 / تمر ..... ص : 827
قرابادین کبیر / ج‏1 / 831 / توت شامى ..... ص : 831
قرابادین کبیر / ج‏1 / 835 / شراب تین به نسخه اطباى هند ..... ص : 835
قرابادین کبیر / ج‏1 / 884 / فصل در بیان استعمال چوب چینى بطریق سفوف ..... ص : 884
قرابادین کبیر / ج‏1 / 888 / فصل در بیان دستور استعمال این دوا بطریق معجون و مفرح ..... ص : 888
قرابادین کبیر / ج‏1 / 892 / معجون چوب چینى دیگر درد مفاصل و اعضا را نافع است ..... ص : 892
قرابادین کبیر / ج‏1 / 897 / روغن چوب چینى به نسخه دیکر مستعمل در اوجاع مفاصل و درد کمر و اوجاع حادث در آتشک ..... ص : 897
قرابادین کبیر / ج‏2 / 912 / دهن الحسک جهت تقویت باه ..... ص : 912
قرابادین کبیر / ج‏2 / 921 / صنعت آن ..... ص : 921
قرابادین کبیر / ج‏2 / 922 / حلواى سوهان کثیر الغذاء است ..... ص : 922
قرابادین کبیر / ج‏2 / 922 / حلواى سوهان دیگر موافق مبرودین و کثیر الغذا است ..... ص : 922
قرابادین کبیر / ج‏2 / 922 / حلواى سوهان دیکر کثیر الغذا است و موافق مزاج مبرودین و مولد خون غلیظ است ..... ص : 922
قرابادین کبیر / ج‏2 / 931 / حلواى خصیة الثعلب مصرى ..... ص : 931
قرابادین کبیر / ج‏2 / 936 / خولنجان ..... ص : 936
قرابادین کبیر / ج‏2 / 940 / درع الصحة ..... ص : 940
قرابادین کبیر / ج‏2 / 941 / دند ..... ص : 941
قرابادین کبیر / ج‏2 / 946 / دوائى که جبرئیل(ع) امین براى حضرت پیغمبر(ص) از نزد حضرت رب العالمین عز و جل اورده ..... ص : 946
قرابادین کبیر / ج‏2 / 955 / دهن الحرمل ..... ص : 955
قرابادین کبیر / ج‏2 / 956 / دهن الخفاش ..... ص : 956
قرابادین کبیر / ج‏2 / 956 / دهن الزیت ..... ص : 956
قرابادین کبیر / ج‏2 / 957 / دهن سداب ..... ص : 957
قرابادین کبیر / ج‏2 / 958 / دهن الشونیز ..... ص : 958
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1020 / سنا مکى ..... ص : 1020
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1045 / صابون جهت اتشک و جذام و جرب مفاصل و درد کمر و زانو و اکثر امراض که از باد اتشک بهم رسیده باشد ..... ص : 1045
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1057 / حب جاوشیر سلمویه منقول از قرابادین قانون ..... ص : 1057
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1116 / غالیه که از اسرار است و نسخه آن در ذخایر خلفاى عباسى یافته شده ..... ص : 1116
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1261 / میعه سائله ..... ص : 1261
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1270 / جلنجبین که آن را ورد مربا و معجون گل نامند ..... ص : 1270
قرابادین کبیر / ج‏2 / 1272 / شراب ورد مکرر دیگر نافع از براى درد گرده و مثانه و جگر ..... ص : 1272
تألیف شریفى / متن / 18 / ارند ..... ص : 18
تذکرة العلاج / 185 / اسفناج ..... ص : 185
تذکرة العلاج / 191 / خرما ..... ص : 191
تذکرة العلاج / 192 / خر کور ..... ص : 191
تذکرة العلاج / 199 / قمریت ..... ص : 199
تذکرة العلاج / 203 / لوبیا سرخ ..... ص : 203
مخازن التعلیم / 100 / خولنجان ..... ص : 100
مخازن التعلیم / 108 / سعد ..... ص : 108
مخازن التعلیم / 152 / یاسمین ..... ص : 151
مخازن التعلیم / 274 / روغن بابونه ..... ص : 274
دقائق العلاج / ج‏1 / 475 / فصل خون‏ریزى ..... ص : 471
دقائق العلاج / ج‏1 / 549 / فصل عرق النسا ..... ص : 549
دقائق العلاج / ج‏2 / 138 / 49 - حب دهن السلاطین: ..... ص : 138
دقائق العلاج / ج‏2 / 177 / 46 - دهن الراهب: ..... ص : 177
دقائق العلاج / ج‏2 / 316 / 76 - مسهل السهل: ..... ص : 316
دقائق العلاج / ج‏2 / 316 / 77 - مسهل دیگر: ..... ص : 316
دقائق العلاج / ج‏2 / 473 / جوزبوا(جوز بویا): ..... ص : 473
دقائق العلاج / ج‏2 / 506 / مقل(در لهجه کرمانى ملک): ..... ص : 506
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 18 / فهرست تفصیلى ..... ص : 15
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 21 / فهرست تفصیلى ..... ص : 15
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 21 / فهرست تفصیلى ..... ص : 15
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 21 / فهرست تفصیلى ..... ص : 15
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 76 / فصل هفتم: درد کمر، درد ران، درد زانو، عرق النسا، نقرس و... ..... ص : 76
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 76 / کمر درد: ..... ص : 76
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 77 / علاج: ..... ص : 77
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 108 / علاج: ..... ص : 107
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 200 / فصل اول: در تفصیل امتلاءات: ..... ص : 199
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 204 / «فسادهاى تداخل اغذیه»: ..... ص : 203
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 220 / در قولنج ریحى ..... ص : 220
شرح و نگارش نو و روان از تسهیل العلاج و رساله حافظ الصحة / 239 / امراض رحم ..... ص : 239
قرابادین اعظم / متن / 29 / حب اذاراقى نافع فالج و لقوه و امراض بارد بلغمى دماغى و مفید درد کمر و ریاح آن ..... ص : 29
قرابادین اعظم / متن / 61 / حلواى گذر مخترع حکیم ارزانى ..... ص : 61
قرابادین اعظم / متن / 107 / دوائى که هزال کلیه یعنى لاغرى گرده را نافع ..... ص : 107
قرابادین اعظم / متن / 107 / دوائى که براى ضعف گرده نافع ..... ص : 107
قرابادین اعظم / متن / 113 / دوائى که حیض بفراغت آمده و درد کمر و عانه را که بسبب فراغت نیامدن حیض باشد دور کند ..... ص : 113
قرابادین اعظم / متن / 251 / ضماد که براى درد کمر و زانو بارها بتجربه رسیده ..... ص : 251
قرابادین اعظم / متن / 343 / معجون از حکیم واحد على براى بواسیر ریحى و درد کمر و قبض و حرقت بول و ضعف دماغ و دیگر اعضاى رئیسه و اعیا دافع ..... ص : 343
قرابادین اعظم / متن / 345 / معجون اعظم مخترع راقم جهت سنگ گرده و ضعف معده ..... ص : 345
اکسیر اعظم / ج‏1 / 295 / حب کچله نافع فالج و لقوه و امراض دماغى بارد بلغمى و مفید درد کمر و ریاح آن ..... ص : 295
اکسیر اعظم / ج‏2 / 425 / علاج: ..... ص : 423
اکسیر اعظم / ج‏3 / 395 / بیان بعض تراکیب مفید باد بواسیر از مطب اساتذه کرام: ..... ص : 395
اکسیر اعظم / ج‏3 / 395 / بیان بعض تراکیب مفید باد بواسیر از مطب اساتذه کرام: ..... ص : 395
اکسیر اعظم / ج‏3 / 454 / تعلیم: چون ذیابیطس مزمن شود ..... ص : 453
اکسیر اعظم / ج‏3 / 454 / تعلیم: چون ذیابیطس مزمن شود ..... ص : 453
اکسیر اعظم / ج‏3 / 454 / تعلیم: چون ذیابیطس مزمن شود ..... ص : 453
اکسیر اعظم / ج‏3 / 454 / تعلیم: چون ذیابیطس مزمن شود ..... ص : 453
اکسیر اعظم / ج‏3 / 458 / ذکر بعض تراکیب معموله: ..... ص : 457
اکسیر اعظم / ج‏3 / 645 / میر حسن خراسانى ..... ص : 645
اکسیر اعظم / ج‏3 / 694 / احتباس طمث ..... ص : 693
اکسیر اعظم / ج‏3 / 729 / علاج ..... ص : 729
اکسیر اعظم / ج‏3 / 734 / علاج ..... ص : 734
اکسیر اعظم / ج‏4 / 9 / علاج ..... ص : 9
اکسیر اعظم / ج‏4 / 9 / علاج ..... ص : 9
اکسیر اعظم / ج‏4 / 340 / علامات ظهور جدرى ..... ص : 339
اکسیر اعظم / ج‏4 / 344 / تدبیر قبل از ظهور جدرى ..... ص : 344
اکسیر اعظم / ج‏4 / 347 / بعضى متأخرین ..... ص : 347
اکسیر اعظم / ج‏4 / 643 / ذکر ادویه مرکبه که مفید سقطه و ضربه است: ..... ص : 643
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 79 / یبوست و ورم سیگموئید و راست روده و بواسیر ..... ص : 79
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 81 / یبوست و ورم سیگموئید و راست روده و بواسیر ..... ص : 79
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏1 / 176 / درمان ..... ص : 175
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏2 / 132 / * بیمار ششم ..... ص : 132
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏2 / 176 / * بیمار بیستم ..... ص : 175
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 131 / بیمار هجدهم(چاقى) ..... ص : 126
راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى) / ج‏3 / 180 / بیمار سى و هفتم(فشار خون) ..... ص : 178
خزائن الملوک / ج‏1 / 177 / آطریلال ..... ص : 177
خزائن الملوک / ج‏1 / 233 / قصب ..... ص : 233
خزائن الملوک / ج‏1 / 245 / لسان العصافیر ..... ص : 245
خزائن الملوک / ج‏1 / 248 / مخلصه ..... ص : 248
خزائن الملوک / ج‏1 / 250 / مغاث ..... ص : 250
خزائن الملوک / ج‏2 / 100 / بادگوله شکم ..... ص : 100
خزائن الملوک / ج‏2 / 125 / ضعف گرده ..... ص : 125
حفظ صحت / متن‏ج‏1 / 242 / ذراریح. - علامت. - ..... ص : 242
راهنماى داروهاى تندرستى / متن / 109 / در حجامت است ..... ص : 108
همیشه لاغر و سلامت باشید / 7 / فهرست مطالب
همیشه لاغر و سلامت باشید / 243 / پماد ضد تورم مفاصل، درد کمر، دیسک‏هاى کمرى(درد عصب سیاتیک) ..... ص : 243
نسخه شفا - گل و گیاه / 120 / نسخه: 5 ..... ص : 120
نسخه شفا - گل و گیاه / 294 / درد کمر به علت سردى مزاج ..... ص : 294
نسخه شفا - گل و گیاه / 294 / درد کمر به علت غلبه بلغم ..... ص : 294
نسخه شفا - گل و گیاه / 301 / نسخه مؤثر بر ورم و درد کمر«سیاتیک» و مفصل زانو 6 ..... ص : 301
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 74 / خواص: ..... ص : 74
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 127 / تعریف: ..... ص : 126
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 161 / دستور تهیه نمک استبرق: ..... ص : 161
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 178 / خواص: ..... ص : 176
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 181 / خواص: ..... ص : 181
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 208 / خواص: ..... ص : 207
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 214 / تعریف: ..... ص : 211
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 225 / نسخه جهت دفع کرم کدو: ..... ص : 224
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 332 / تعریف: ..... ص : 330
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 352 / خواص: ..... ص : 347
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 633 / تعریف: ..... ص : 630
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 650 / خواص: ..... ص : 649
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 54 / خواص: ..... ص : 51
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 63 / خواص: ..... ص : 62
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 69 / تعریف: ..... ص : 66
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 80 / خواص: ..... ص : 80
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 125 / خواص: ..... ص : 119
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 271 / نسخه: ..... ص : 270
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 395 / نسخه: ..... ص : 395
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 472 / تعریف: ..... ص : 472
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 540 / ترکیبات شیمیایى: ..... ص : 538
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 594 / تعریف: ..... ص : 591
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 594 / تعریف: ..... ص : 591
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 622 / تعریف: ..... ص : 620
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 118 / طرز تهیه: ..... ص : 118
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 159 / روغن مرزه: ..... ص : 159
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 201 / * ریشه شاه‏توت ..... ص : 201
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 250 / مشخصات: ..... ص : 250
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 327 / مشخصات: ..... ص : 326
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 331 / روایت از جابر بن حیان: ..... ص : 329
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 334 / سر: ..... ص : 334
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏3 / 415 / خواص درمانى سداب: ..... ص : 415
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 187 / شنبلیله در علم روز: ..... ص : 186
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 189 / خواص - کاربرد: ..... ص : 189
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 253 / خواص - کاربرد: ..... ص : 248
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 393 / خواص - کاربرد: ..... ص : 393
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏5 / 64 / کلم از کتابى قدیمى: ..... ص : 64
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏5 / 190 / مشخصات ..... ص : 189
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 125 / یبوست و ورم سیگموئید و راست روده و بواسیر ..... ص : 125
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 126 / روش جلوگیرى از خون بواسیر ..... ص : 126
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 174 / چندین نسخه از معصومین علیهم السلام ..... ص : 170
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 188 / اطریفل ..... ص : 186
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 200 / اطریفل ..... ص : 186
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 200 / اطریفل ..... ص : 186
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 237 / باز هم داروئى از رسول خدا صلى الله علیه و آله ..... ص : 236
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 266 / استفاده از هریسه ..... ص : 265
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏6 / 290 / فائده برخى مواد و گیاهان داروئى ..... ص : 289
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏7 / 469 / اسفناج ..... ص : 469
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏8 / 100 / طب سوزنى و درمان سنتى ایران ..... ص : 99
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏8 / 101 / طب سوزنى و درمان سنتى ایران ..... ص : 99
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏9 / 184 / احساس غیر طبیعى: ..... ص : 184
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏9 / 205 / سیلان رحم: ..... ص : 205
جستارهایى در تاریخ علوم دوره اسلامى / 27 / بادآورد ..... ص : 25
آئین تندرستى / 87 / قسمت سیزدهم: درمان گلو و ریه و سرفه و سل ..... ص : 86
آئین تندرستى / 95 / قسمت هفدهم: درد مفاصل و درد کمر ..... ص : 95
آئین تندرستى / 95 / قسمت هفدهم: درد مفاصل و درد کمر ..... ص : 95
آئین تندرستى / 105 / قسمت نوزدهم: پیرامون درد شکم و کمر ..... ص : 103
آئین تندرستى / 185 / گوشت پرندگان ..... ص : 185
آئین تندرستى / 190 / نخود ..... ص : 190
آئین تندرستى / 236 / درد کمر ..... ص : 236
آئین تندرستى / 236 / درد کمر ..... ص : 236
آئین تندرستى / 236 / درد کمر ..... ص : 236
آئین تندرستى / 236 / درد کمر ..... ص : 236
آئین تندرستى / 247 / فهرست
آئین تندرستى / 247 / فهرست
آئین تندرستى / 248 / فهرست
اسرار گیاهان دارویى / 37 / برگ آناناس ..... ص : 37
اسرار گیاهان دارویى / 57 / میوه انگور
اسرار گیاهان دارویى / 127 / روغن اسفند ..... ص : 127
اسرار گیاهان دارویى / 139 / برگ اسفناج ..... ص : 139
اسرار گیاهان دارویى / 187 / گل باقلا ..... ص : 187
اسرار گیاهان دارویى / 206 / دانه بزر البنج
اسرار گیاهان دارویى / 334 / ترب
اسرار گیاهان دارویى / 352 / پوست ریشه درخت توت سیاه ..... ص : 352
اسرار گیاهان دارویى / 372 / روغن جلقوزه ..... ص : 372
اسرار گیاهان دارویى / 383 / جوزبویا
اسرار گیاهان دارویى / 384 / جند بیداستر
اسرار گیاهان دارویى / 410 / شهم میوه حنظل ..... ص : 409
اسرار گیاهان دارویى / 436 / گیاه خارخسک
اسرار گیاهان دارویى / 461 / ریشه خشخاش ..... ص : 461
اسرار گیاهان دارویى / 471 / برگ خرزهره ..... ص : 471
اسرار گیاهان دارویى / 471 / برگ خرزهره ..... ص : 471
اسرار گیاهان دارویى / 478 / میوه خرما
اسرار گیاهان دارویى / 487 / خولنجان
اسرار گیاهان دارویى / 556 / گل زعفران ..... ص : 556
اسرار گیاهان دارویى / 611 / برگ سنا ..... ص : 610
اسرار گیاهان دارویى / 647 / برگ - سداب
اسرار گیاهان دارویى / 660 / سیاه‏دانه
اسرار گیاهان دارویى / 693 / جوانه درخت شالک ..... ص : 693
اسرار گیاهان دارویى / 699 / برگ شنبلیله
اسرار گیاهان دارویى / 700 / تخم شنبلیله ..... ص : 699
اسرار گیاهان دارویى / 722 / برگ شوید ..... ص : 721
اسرار گیاهان دارویى / 737 / چوب صندل سفید ..... ص : 737
اسرار گیاهان دارویى / 750 / عنبر مایع
اسرار گیاهان دارویى / 753 / عناب
اسرار گیاهان دارویى / 758 / عسل
اسرار گیاهان دارویى / 854 / کلم‏برگ
اسرار گیاهان دارویى / 857 / ریشه کنگر ..... ص : 856
اسرار گیاهان دارویى / 940 / پوست سبز گردو ..... ص : 940
اسرار گیاهان دارویى / 978 / پیاز لاله سرنگون ..... ص : 978
اسرار گیاهان دارویى / 1001 / لیموشیرین
اسرار گیاهان دارویى / 1026 / برگ مرزه ..... ص : 1025
اسرار گیاهان دارویى / 1058 / اسانس میخک ..... ص : 1058
اسرار گیاهان دارویى / 1069 / پولپ میوه نارگیل ..... ص : 1069
اسرار گیاهان دارویى / 1070 / روغن نارگیل ..... ص : 1070
اسرار گیاهان دارویى / 1084 / نخود
اسرار گیاهان دارویى / 1106 / وشا
اسرار گیاهان دارویى / 1130 / گل یاسمن ..... ص : 1130
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 10 / فهرست
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 176 / زکام یا گریپ ..... ص : 175
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 584 / سرطان کلیه ..... ص : 584
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 589 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 589 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 590 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 590 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 591 / درد کمر ..... ص : 589
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 623 / التهاب غده‏ى پروستات ..... ص : 623
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 710 / کمردرد زن تازه‏زا ..... ص : 710
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 753 / کمردرد ..... ص : 752
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1087 / د - ذ ..... ص : 1087
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1087 / د - ذ ..... ص : 1087
دائرة المعارف گیاه درمانى ایران / 1090 / س ..... ص : 1090
مجموعه مقالات قرآن و طب / ج‏2 / 125 / مرحله قاعدگى: ..... ص : 122
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 187 / کمردرد، سستى کمر، و شب‏ادرارى ..... ص : 187
پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون) / 303 / کوزه‏اندازى یا بادکش کردن ..... ص : 302
گیاهان دارویى و نحوه کاربرد آنها براى بیماریهاى مختلف در طب سنتى / 46 / بابونه anilayh. simehtnAبابونج - بابونق ..... ص : 44
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 193 / کمردرد
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 196 / درد کمر حاصل از ضربه یا فشار مانند برداشتن وزنه. ..... ص : 196
طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى / 317 / د ..... ص : 317
طب سنتى خسروى: درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى و مواد طبیعى / 330 / قاسنى - بارزد: ..... ص : 329
فهرست مجموعه میکروفیلمهاى نسخه خطى فارسى و عربى طبى موجود در کتابخانه هاى هندوستان / متن / 48 / ح رساله مجربات التداوى ..... ص : 48
فهرست مجموعه میکروفیلمهاى نسخه خطى فارسى و عربى طبى موجود در کتابخانه هاى هندوستان / متن / 135 / 201 رساله ناشناخته ..... ص : 135
طب الصادق (علیه السلام) / متن / 143 / نخود ..... ص : 143
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 121 / عسل در طب الائمه و طب سنتى ..... ص : 118
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 211 / روغن زیتون ..... ص : 211
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 282 / درمان با عدس ..... ص : 282
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 288 / خواص نخود ..... ص : 286
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 421 / فواید هلیم ..... ص : 421
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 467 / کلیات خواص درمانى سیاه‏دانه ..... ص : 467
دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام / 817 / درمان ..... ص : 817
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام (ویژه علوم پزشکى) / 159 / خولنجان ..... ص : 158
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏1 / 274 / 664 - edoC قصب L airanera odnurA ..... ص : 273
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏1 / 276 / 665 - edoC غاب بلدى L xanod odnurA ..... ص : 275
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏2 / 29 / شناسائى و کاربرد آن در طب سنتى: ..... ص : 29
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏2 / 78 / ب: موارد مصرف خارجى: ..... ص : 78
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏2 / 107 / تاریخچه و موارد مصرف در طب سنتى: ..... ص : 107
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏2 / 444 / تاریخچه: ..... ص : 443
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏2 / 483 / تاریخچه: ..... ص : 482
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 53 / تاریخچه: ..... ص : 52
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 83 / تاریخچه و موارد مصرف آن در طب سنتى: ..... ص : 83
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 162 / تاریخچه و موارد مصرف درمانى در طب سنتى: ..... ص : 162
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 190 / تاریخچه، شناسائى و موارد مصرف آن در طب سنتى: ..... ص : 189
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 263 / تاریخچه و موارد مصرف آن در طب سنتى: ..... ص : 263
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 286 / تاریخچه: ..... ص : 285
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 460 / تاریخچه: ..... ص : 460
دائرة المعارف طب سنتى (گیاهان دارویى) / ج‏3 / 462 / موارد مصرف: ..... ص : 462
قرآن و طب / 314 / مضرات خودارضایى ..... ص : 314
شکسته بندى به روش استاد کرمانشاهى / 91 / علائم بالینى ..... ص : 91
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏1 / 445 / 7/ 5 6 هوبره ..... ص : 445
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏1 / 637 / 13/ 9 9 خوردن هوبره ..... ص : 637
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏2 / 293 / فصل بیست و دوم: نخود ..... ص : 293
دانشنامه احادیث پزشکى / ج‏2 / 481 / 55/ 8 گوشت هوبره ..... ص : 481
معارف گیاهى / ج‏1 / 6 / خواص - کاربرد ..... ص : 6
معارف گیاهى / ج‏1 / 33 / خواص - کاربرد ..... ص : 33
معارف گیاهى / ج‏1 / 147 / خواص - کاربرد ..... ص : 147
معارف گیاهى / ج‏2 / 36 / خواص - کاربرد ..... ص : 35
معارف گیاهى / ج‏2 / 98 / خواص - کاربرد شاه‏توت ..... ص : 97
معارف گیاهى / ج‏2 / 111 / خواص - کاربرد ..... ص : 110
معارف گیاهى / ج‏2 / 120 / خواص - کاربرد ..... ص : 120
معارف گیاهى / ج‏2 / 156 / خواص - کاربرد ..... ص : 154
معارف گیاهى / ج‏2 / 229 / خواص - کاربرد ..... ص : 228
معارف گیاهى / ج‏2 / 229 / خواص - کاربرد ..... ص : 228
معارف گیاهى / ج‏2 / 279 / خواص - کاربرد ..... ص : 277
معارف گیاهى / ج‏3 / 75 / خواص - کاربرد ..... ص : 73
معارف گیاهى / ج‏3 / 223 / خواص - کاربرد ..... ص : 222
معارف گیاهى / ج‏5 / 118 / خواص - کاربرد ..... ص : 117
معارف گیاهى / ج‏5 / 402 / خواص - کاربرد ..... ص : 400
معارف گیاهى / ج‏6 / 66 / خواص - کاربرد ..... ص : 66
معارف گیاهى / ج‏6 / 91 / خواص - کاربرد ..... ص : 90
معارف گیاهى / ج‏6 / 160 / خواص - کاربرد ..... ص : 160
معارف گیاهى / ج‏6 / 280 / خواص - کاربرد ..... ص : 279
معارف گیاهى / ج‏6 / 324 / خواص - کاربرد ..... ص : 323
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 210 / اسفند علاج امراض: باد معده، بول و حیض، بى‏حسى آلت، اخلاط، سستى عضلات و اندام، شکم‏درد، فلج، فراموشى ..... ص : 208
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 282 / خارخسک علاج امراض: ضعف باء، درد مثانه، سنگ کلیه، فلج و لقوه، کرم، یبوست، زخم و جوش، دهان و دندان ..... ص : 281
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 289 / خرما علاج امراض: درد کمر، تب، سنگ کلیه، اسهال، چاقى، تقویت باء ..... ص : 289
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 289 / خرما علاج امراض: درد کمر، تب، سنگ کلیه، اسهال، چاقى، تقویت باء ..... ص : 289
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 322 / زیتون علاج امراض: لاغرى، بیخوابى، شوره سر، سوختگى، لک ناخن، سینه و شش، امور جنسى، سفلیس ..... ص : 319
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 365 / شنبلیله علاج امراض: ضعف قواى جنسى، حیض، درد سینه، سرفه، بواسیر، تنگ‏نفس، جنین و رحم ..... ص : 363
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 409 / کلم قمرى یا قنبیط علاج امراض: سستى عمل مقاربت، ضعف دماغ، درد مفاصل، سرفه مزمن، درد کمر و زانو ..... ص : 409
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 409 / کلم قمرى یا قنبیط علاج امراض: سستى عمل مقاربت، ضعف دماغ، درد مفاصل، سرفه مزمن، درد کمر و زانو ..... ص : 409
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 433 / گورخر علاج امراض: غلظت و چربى خون، درد مفاصل، لک و پیس، ریختگى مو، سنگ مثانه، امور شهوانى، صرع و سردرد ..... ص : 433
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 456 / نارگیل علاج امراض: بستگى بول، درد مفاصل، بدبوئى دهان، جنون و مالیخولیا، باء و جماع، غش و غثیان ..... ص : 455
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 487 / منافع سنبل‏طیب ..... ص : 487
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 488 / مضرات افراط در جماع ..... ص : 488
کتب طبى انتزاعى (فارسى) / ج‏1 / 490 / فواید مغز گردو ..... ص : 490
فرهنگ انجمن آراى ناصرى / 257 / تبینه ..... ص : 257
فرهنگ انجمن آراى ناصرى / 745 / هرجان ..... ص : 745
فرهنگ نفیسى / ج‏4 / 2863 / کولنج ..... ص : 2863



X